فرآیند تولید فنر پیچشی

نحوه تولید و کاربردهای متفاوت فنر پیچشی

مقدمه

از آنجایی که  محصولات و دستگاه‌ها به فنرهای خود بسیار وابسته هستند، انتخاب فنرهای باکیفیت و با دوام از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. کیفیت نامناسب فنر ممکن است ناشی از عوامل گوناگونی مانند طراحی ضعیف، استفاده از مواد نامناسب یا روش‌های تولید نادرست می‌باشد. خرابی فنرهای صنعتی می‌تواند منجر به مشکلات جدی در دستگاه‌ها شود؛ بنابراین، مهم است که قبل از خرید، به کیفیت مواد مورد استفاده در تولید فنرها و فرآیند تولید آن‌ها توجه کنید.

در این مقاله در مورد فرآیند تولید فنر پیچشی و کاربردهای آن‌ها توضیح می‌دهیم. به عنوان یکی از پیشروهای تولید کننده فنر، مجموعه سنگین فنر با تسلط کامل به تکنیک‌های تولید، محصولاتی با کیفیت بالا و با استفاده از تجهیزات پیشرفته را به بازار عرضه می‌کند. توصیه می‌کنیم برای خرید فنر صنعتی این مجموعه را در نظر بگیرید.

فرآیند تولید فنر پیچشی

از معادلات ریاضی در طراحی و فرآیند تولید فنر پیچشی استفاده می‌شود. عوامل مهمی مانند قطر سیم پیچ، طول آن و جنس متریال مورد استفاده، تاثیر زیادی بر دوام و طول عمر فنرها دارند. معمولاً از فولاد برای تولید فنرهای صنعتی استفاده می‌شود و روش‌های سرد یا گرم بسته به نوع کاربری فنرها به کار می‌روند.

فرآیند تولید فنر پیچشی

پس از عملیات حرارتی، فنرها در دمای پایینی نگهداری می‌شوند تا استحکام آن‌ها افزایش یابد. سپس با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، مقاومت فنرها افزایش می‌یابد که باعث افزایش دوام در برابر ترک‌خوردگی می‌شود. قبل از عرضه به بازار، تمامی فنرها کنترل کیفیت دقیقی را طی می‌کنند و توسط متخصصین تایید می‌شوند.

این مراحل تاثیر زیادی بر کیفیت نهایی فنرها دارند، بنابراین خرید محصولات از کارخانه‌های معتبر و متخصص در این زمینه بهترین گزینه است.

مراحل تولید فنرهای صنعتی

فنرهای صنعتی طبق مراحل زیر تولید می‌شوند.

تولید مواد اولیه

در ابتدا، مواد اولیه مانند ورق‌های فولادی برای تولید فنرها تهیه می‌شوند.

خم کردن و شکل دهی

ورق‌های فولادی به شکل‌های مورد نیاز برش داده و سپس با استفاده از ماشین‌آلات خم کننده به شکل فنر مناسب خم می‌شوند. تولید فنر با استفاده از دستگاه CNC یا دستگاه فنرسازی مکانیزه صورت می‌گیرد. این نوع دستگاه برای ساخت فنرهای فشاری، فنرهای پیچشی، فنرهای دوتایی چرخشی و سیم به کار می‌رود.

برای تولید فنرها، نیاز به گرمای متناسب وجود دارد تا فنرها شکل الاستیک خود را حفظ کنند و به شکل نهایی فشرده شوند. برای این منظور، تولید کننده فنر باید مراحل حرارتی خاصی را انجام دهد. برای انجام این عملیات، تجهیزات مدرنی مانند اجاق گاز کمربند نقاله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس از رسیدن به دمای مناسب، فنرها از سمت دیگر تسمه نقاله خارج می‌شوند و برای خنک شدن در یک جعبه گیرنده قرار می‌گیرند. این فرآیند گرمازدایی انجام می‌شود و جعبه ‌ی انتقال تسمه نقاله کمک می‌کند تا فنرها شکل و ویژگی‌های خود را به درستی حفظ کنند.

آبکاری و تقویت

فنرها حتما باید آبکاری و تقویت شوند، این کار در حفظ کیفیت فنرهای پیچشی بسیار تاثیرگذار می‌باشد.

صاف کردن سرها

سرهای فنرها برای چسبیدن به سایر سطوح صاف می‌شوند. این مرحله گرچه بنظر ساده می‌آید ولی از مراحلی است که در کیفیت فنر تاثیر بسزایی دارد.

روکش و پوشش

در برخی موارد، فنرها روکش‌هایی مانند رنگ‌های غیرخورنده یا روکش‌های فلزی مانند روی یا کروم دریافت می‌کنند. سنگ‌زنی فنر یک عمل است که در آن انتهای یک فنر فشرده شده یا سیم پیچ مسطح به نحوی صاف می‌شود تا بتواند به طور عمودی صحیح قرار بگیرد. این فرآیند به ویژه برای فنرها یا سیم‌های پیچیده با قطر کوچک مورد نیاز است تا جلوی تاب خوردن آنها گرفته شود.

بسته بندی محصول

فنرها پس از تمامی مراحل تولید به صورت مناسب بسته بندی شده و برای ارسال به بازار آماده می‌شوند.

کاربردهای فنر پیچشی

فنرهای پیچشی در انواع مختلف تولید می‌شوند، از جمله فنرهای پیچشی ساده که به دو نوع کیپ و گام دار تقسیم می‌شوند. تفاوت اصلی میان این دو نوع فنر در وجود یا عدم وجود اصطکاک در فنرهای گام دار است. همچنین، فنرهای دوقلو نیز وجود دارند که از دو جفت فنر به وسیله یک بسته فلزی تشکیل شده‌اند و معمولاً یکی از آنها چپ‌گرد و دیگری راست‌گرد است.

کاربردهای فنر پبچی

استفاده از فنرهای پیچشی در موارد مختلف از جمله ساخت لولای درب، سیستم تعلیق خودرو، درب خودرو، ساعت‌های آویز و بسیاری از کاربردهای دیگر، به دلیل ویژگی‌هایی مانند توانایی اعمال گشتاور و نیروی مناسب، دوام بالا و انعطاف پذیری خوب، با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است.

فنرهای پیچشی به عنوان یکی از گونه‌های متنوع فنرها شناخته می‌شوند و در محدوده‌ی گسترده‌ای از کاربردها به کار می‌روند. این نوع فنرها قابل استفاده در مواردی از جمله لولای درها، گیره‌ها، اهرم بازگشت، سیستم تعلیق خودرو، شیرهای اتومبیل، کلاچ و دنده، ساعت‌های آویز پیچشی، تجهیزات پزشکی پیچیده، تخت‌های بیمارستانی، و ویلچرها و دستگاه‌های دیگری که نیاز به نیروی پیچشی در هر دو جهت دارند، هستند. اگر قصد خرید فنر صنعتی دارید مجموعه‌ی سنگین فنر اصفهان مناسب‌ترین گزینه‌ است.

در خصوص کاربرد فنر پیچشی در خودروها، این فنرها برای افزایش استحکام و طول عمر خودروها از جنس فولاد کربن با کیفیت بالا ساخته می‌شوند. آنها به شکلی متصل می‌شوند که یک سر آن به شاسی یا اتاق خودرو و سر دیگر آن به طبقه‌ی دیگری متصل می‌گردد. وقتی چرخ‌ها حرکت می‌کنند و به بالا و پایین می‌روند، فنر پیچشی نیروی پیچشی را جذب  می‌کند. بعد از حذف نیروی پیچشی، فنر به حالت اولیه‌اش باز می‌گردد. در اینگونه کاربردها، فنرهای پیچشی نقش مهمی در تضمین استحکام و کارایی سیستم‌ها و دستگاه‌های مختلف ایفا می‌کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به مراحل فرآیند تولید فنر پیچشی و کاربردهای آن اشاره کردیم. همانطور که گفتیم مراحل و نحوه‌ی تولید فنر در طول عمر آن تاثیر بسزایی دارد. تولید فنر به صورت گرمازدایی بهترین استحکام را به فنر می‌دهد. بنابراین انتخاب یک فنر مناسب را باید در اولویت قرار دهید. در حال حاضر چندین تولید کننده در این زمینه فعالیت دارند.

از این رو پیشنهاد می‌کنیم برای خرید فنر صنعتی به کارخانه‌ی سنگین فنر اصفهان به آدرس اینترنتی sanginfanar.ir مراجعه کنید. کارخانه‌ی سنگین فنر اصفهان با استفاده از تجهیزات بروز و رعایت استانداردهای لازم بهترین‌ تولید کننده فنر های صنعتی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.